Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2012

ΠΑΡ... ΕΡΜΗΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΟ "ORFF"

Συχνά πολλοί γονείς αλλά και εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι το αποκαλούμενο "σύστημα Orff" είναι μία μέθοδος διδασκαλίας για τη μουσική προπαιδεία η οποία αποτελείται από μία σειρά μαθημάτων με τον τρόπο και τη δομή που συναντάμε σε πολλά μαθήματα, όπως είναι η Γλώσσα, η Φυσική , τα Μαθηματικά ή ακόμα και η εκμάθηση κάποιου μουσικού οργάνου. Φυσικά έχει αρκετά κοινά όσον αφορά στη μεθοδολογία και τη φυσική συνέχεια των μαθημάτων, καθώς περιλαμβάνει στοιχεία από διάφορες μουσικοπαιδαγωγικές μεθόδους όπως η Kodaly και η Suzuki,  όμως το Orff Schulwerk έχει   μία ειδοποιό διαφορά: Τον "παιδοκεντρικό" χαρακτήρα και την προσεγγιστική του διάσταση.
Τι σημαίνει αυτό; Η μουσική προσαρμόζεται στα "μέτρα" του παιδιού με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί το κάθε παιδί να τη γνωρίσει, να παίξει με αυτή και κυρίως να αυτοσχεδιάσει. Όπως έχουμε τονίσει σε παλαιότερη ανάρτηση είναι σημαντικό να φέρουμε τη γνώση κοντά στο παιδί και όχι το παιδί κοντά στη γνώση.
Όλοι οι καθηγητές του Orff Institute δεν απαντούν ποτέ ευθέως στις ερωτήσεις των σπουδαστών σχετικά με την ηλικιακή ομάδα που απευθύνεται ένα μουσικοκινητικό παιχνίδι. Πάντοτε τόνιζαν την αναγκαιότητα να ξέρουμε "ποιό παιδί έχουμε απέναντί μας" και όχι "πόσων ετών είναι".  Έτσι είναι ορθότερο να μιλάμε για την προσέγγιση Orff παρά για τη μέθοδο Orff.
Ο ίδιος ο Orff ονόμασε την προσέγγιση αυτή "στοιχειακή" (elemental). Γι' αυτό και στο Orff Institute στο Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας ο τίτλος σπουδών είναι "Elemental music and dance pedagogy". Συχνά αυτό παρερμηνεύεται  και η προσέγγιση Orff μεταφράζεται ως "στοιχειώδης" (elementary). Η πραγματική του ερμηνεία αφορά στη χρήση στοιχειακής μουσικής, μουσικής δηλαδή που για την παραγωγή και εκμάθησή της χρησιμοποιούμε απλά μοτίβα, ρυθμικά και επαναλαμβανόμενα συνδυασμένα με απλές, καθημερινές κινήσεις, χορό και λυτές μελωδικές γραμμές.